RUGA ȘI PROVERBUL ‒ O BINECUVÂNTARE ÎN POEZIA
LUI LIVIU DAMIAN
Liviu Damian, liricul modern șaizecist, poetul „metaforei
dezgolite”, a metaforei transparente, face parte din echipa de scriitori
născuți în România Mare (alături de Grigore Vieru, Victor Teleucă, Petru
Cărare, Gheorghe Vodă, Pavel Boțu etc.…), care nu au avut norocul, când veni
timpul, să meargă la școala românească, timpul fiind capturat de al 2-lea
război mondial, care le va aduce o altă patrie, alt destin, alte împrejurări în
care vor trăi și crea. Acesta e contextul și tragedia generației de cărturari,
ziși sec de tot „șaizeciști”, sintagmă care nu-i caracterizează nicicum. Or,
altul ar fi fost destinul lor de aveau norocul să trăiască în țara în care s-au
născut, din fragedă copilărie să pătrundă opera lui Eminescu, Blaga, Bacovia,
Arghezi, și multe alte surse a patrimoniului literar, având șansa, alături
de poetul de generație, Nichita Stănescu, să intre în marea literatură română.
Poetul, eseistul, traducătorul, promotorul
unei noi generații de scriitori (a poeților de pe linia întâi a procesului renașterii
naționale), Liviu Damian poate fi numit Salcâmul din prag, precum și-a
numit poetul un volum de poezii, salcâmul din pragul istoriei vitrege,
salcâmul care, precum zice însăși poetul: „firea nu și-o schimbă/ ca
altora să placă”. Simbolistica salcâmului în poezia lui Liviu Damian are
puterea legăturii cu strămoșii, cu istoria milenară, dar și cu generațiile
viitoare, salcâmul fiind prieten și părinte, e însăși poetul în clipa
supremă, căreia îi zicem viață. În prefața la cartea Salcâmul din prag,
acad. Mihai Cimpoi constată că Damian e poetul care „va conta pe veghea
memoriei, pe statornicia idealurilor umane, pe rădăcini”. Salcâmul din prag e
una dintre cărțile în care poetul va cultiva poemul nu în chip de rugă, ci cu
suflet de rugă modernă, libertatea de imaginație oferind o imensitate de
versuri devenite cugetări, proverbe: „Duminica este ziua întâlnirii cu tine
însuți” (poemul A fi fecior), Dorm cărțile în biblioteci/ Și
lumânările în sfeșnice (din poemul A fi în somn), „ghimpele e
dulce dacă nu-i străin”, sau „de pleacă-o toamnă ori se duce-o zi/ plecarea
lor e pentru totdeauna”, pentru că „Memoria e țara unde ne vom întâlni”,
afirmă poetul metaforelor filosofice, a rugilor promotoare de demnitate și
curaj artistic. În lupta sa pentru lumina adevărului, poetul cunoaște
din propria experiență: Cine-a purtat / un felinar în vânt / știe
cât e de scumpă / o fărâmitură de lumină./ (Aștept un arici).
În creația poetică a lui Liviu Damian avem „mai multe forme de verificare şi
interogare a eului, de confruntare a sa cu destinul. Una, şi putem spune cea
mai spectaculoasă, este cea de sfidare, de opunere şi rezistenţă activă, de
luptă. Puterile colective de constrângere şi mortificare ale statului-tiran
totalitarist se lasă întrevăzute pretutindeni, ca şi revolta poetului,
declanşându-se cu virulenţă, nestăvilit, direct ori sub diferite deghizări
alegorice ori simboluri culturale” (Cuțitaru, 2012)
Poetul de la Corlăteni nu practică o poezie
religioasă, nici rugăciuni tip Ioan Alexandru, Radu Gir etc. Ruga lui Liviu
Damian nu e rugăciune, autorul/eroul liric nu cade în genunchi în fața cerului,
ci sfredelește cu sufletul „o fereastră în toamnă” oferind deschidere.
Ruga lui Damian nu e întristată (Ruga de seară a lui Tudor Arghezi), ci
este „Nervura care mai cântă/ în poarta amurgului” deși „s-a
îngălbenit frunza” (poemul „S-a îngălbenit frunza”). Fiind mai
aproape de Rugă pentru România a lui A. Păunescu, mesajul poetului
basarabean oferă continuitate (ca și Rugă de seara a Leonidei Lari, Reaprindeți
candela a lui Grigore Vieru). De mai trăia poetul, curajul său l-ar fi adus
în fruntea mișcării de renaștere națională, și câte alte cărți ar fi scris în
libertate…
În constrângerile
regimului totalitar, versul lui Damian nu acceptă umilința rugăciunii, ci admite
binecuvântarea sacrului sufletesc și trăinicia mesajului, în clipe supreme
poetul își răsfață sufletul în binecuvântarea rugii sale către părinți (Părinte, focul
ce-ai purtat/ și-ai spus că este dor/ fidel prin vreme te-a urmat/
și s-a făcut izvor.). Un întreg mănunchi de poeme, în care poetul nu
folosește cuvintele mamă sau tată, ci părinte, o sublimă
măreție în adresarea către oamenii scumpi și dragi: („te rog, părinte,
de mă iartă/ te rog, părinte, să mă ierți/”),
continuând cu o suită de poeme/rugă: „Părinte, alături de soare”,
„Părinte, te pierd în cuvinte” ș.a., rămânând
stăpânul în comunicarea perfectă dintre om și natură („salcâmule, mi
te închini”). Ruga lui Damian a sugerat neîmpăcare, protest, răzbunare
sufletească, Salcâm în floare fiind poemul care încununează chemarea
profundă, care, ca și poetul, „nu s-a vândut/ Spre a-și spori norocul”,
fiind, dintre cei mai importanți poeți basarabeni din a doua jumătate a
secolului XX, cel mai fără de noroc. O sinceră mărturisire cu valoare de
conduită morală, o ars poetica însemnată în întreaga cariera literară a
poetului. După această mărturisire, îndemnul poetului către cei de azi
și de mâine, să se roage de „nemurirea salcâmului” său, capătă altă
profunzime:

Rugați-vă pentru nemurirea salcâmului meu
Poeți cu lire înstelate
Și voi stejari de pe cetate Și pești ce
fulgerați în eleșteu.
Că el curat răsărind din lut Prin trai
sfințindu-și locul
La rai nu s-a vândut
Spre a-și spori norocul. De căngile
rădăcinilor sale Se mai țin casele, dâmbul Cum de norme morale –
Sufletul, blândul. (Salcâm în floare)
Poemul Salcâmul din prag e o rugă
bărbătească, de brav ostaș al demnității. Liviu Damian nu era poetul care să se
roage în fața regimului totalitar. Fiecare rugă a Poetului este către univers,
către cosmos, către viitor, către urmașii care vor ști să ocrotească nemurirea
poetului, să o valorifice, să o promoveze pentru a o aduna poem cu poem, rugă
cu rugă la patrimoniul cultural național:
SĂ FIE PACE-N LUME
şi ploaie pe meleag să nu ne părăsească
salcâmul ocrotitorul din prag.
Poeziile rugă,
versurile cugetări, proverbe – partea filosofică a liricii lui Liviu Damian e
partea rezistentă a operei sale, care rămâne actuală și întreține nemurirea lui
Liviu Damian. E patria poetului, e neamul trăitor nu în spațiul marginalizat,
ci în timp, în timpul infinit. E patria cea de acasă, din suflet e demnitatea. E Mândrie și răbdare,
pentru cenzura timpului – un simplu nume de carte, pentru autor e spațiul
extins pe care-l vor însufleți căutările sale, versurile sale, poezia sa –
adevărată ruga către natură, către viață, către viitor, rugă a demnității sale
de Om al cetății, care cu mândrie și răbdare purta ascuns în suflet Cavalerul
de Lăpușna. Și dacă rugăciunea, ruga este unitatea de măsură a dragostei
(Sf. Augustin), poezia lui Liviu Damian e marea dragoste de adevăr, de
dreptate, de omenie, e Partea noastră de zbor (numele altei cărți de
poeme), e partea de zbor către renașterea spirituală, renașterea
națională la care a contribuit mult și poetul rugilor astrale și al proverbelor
poetice. Spunea un filosof, că versul devenit proverb e șoptit poetului de
puterea divină și sunt versuri geniale. Astfel, poetul crescut fără tată, „n-a
fost singur niciodată/ cum nu ne este singur dorul”. Cosmosul i-a
sugerat versuri de cea mai înaltă calitate, devenite proverbe. În lirica lui
Liviu Damian dragostea deschide ușile unor rugi aparte, a înțelepciunii, a
imaginației transparente, cărei deseori nu e posibil să-i depistezi profunzimea
de la o primă lectură, e necesară o lectură continuă, o legătură permanentă cu
poetul pentru a-i depista crezul.
Rugă poetului e pentru curajul omului, pentru
puterea noastră de a nu ceda „În fața acelui/
Care mă-nfruntă”. În poemul Eu locul de muncă nu îl cedez, din
ultima sa carte, poetul produce o rugă-curaj, rugă de-ncurajare a sinelui, de
confirmare a competențelor, a talentului omenesc care nu cedează:
La masa de scris
În creștetul nopții
În gura
durerii
În roua din vis
În fața acelui
Care mă-nfruntă
Eu locul de muncă nu îl cedez.
În volumul Coroana
de umbră găsim o splendidă rugă pentru părinți, pentru înalt, pentru sublim
sau pur și simplu o rugă pentru O zi „ca niciuna”, „trecută printr-un
fluier blând” sau „urcând ca iedera la cer”, în care poetul roagă: „S-o scriem
– că trece…”
Eseul în întregime AICI