.
TIMPUL LUI LUCIAN BLAGA: NEMURIREA
Din perspectiva creării timpului său, aprobat singur în lumina sa (Poezia), în sens de veşnicie sau de nemurire, Lucian Blaga îşi înfăţişează programul filosofic nu asupra timpului abstract, ci a tuturor dimensiunilor lui: timpul de ieri, timpul de azi, timpul de mâine.
Creatorii de valori, de
timp – Eminescu, Blaga, Stănescu… – au oferit unul altuia din trăinicia
timpului său: timpul eminescian fiind folosit cu prisosinţă de Blaga, timpul
blagian fiind inspirat cu dibăcie de Stănescu, oferind la rându-i timpul său
viitorilor creatori spre a nu permite deteriorarea timpului. Oare
aceasta nu e o pregătire, anticipare, intenţie a eternităţii? Astfel se
creează un suflet colectiv, un neam. Chiar fiind exclus din viaţa publică,
Lucian Blaga a conştientizat că există pentru cultura unui neam, intuind clar spaţiul
şi timpul ce-l vor avea de parcurs mesajele filosofice şi metaforele
sale.
Folosind metafore precum „cascada”, „havuzul”, „fluviul”, filosoful vorbeşte despre timpul în care se simte „respirând, trăind, sperând”. Timpul blagian e „orizontul deschis unor trăiri îndepărtate prin excelenţă spre viitor” (Trilogia culturii). Anume prin acest profil, de „timp-havuz”, sufletul, despre care vorbeşte autorul, îşi are accentul hotărât şi fără ocol pus la dimensiunea viitorului. Şi are „semnificaţia unei necurmate îndepărtări în raport cu un punct iniţial, investit cu accentul maximei valori” de care, nu se poate bucura, în opinia filosofului, nici prezentul şi nici trecutul, deoarece acest fel de timp „e trăit şi înţeles prin sine însuşi”. Şi sufletul care-l trăieşte, va constata că timpul are „darul să înalţe necontenit nivelul existenţei”, fiind creator de valori tot mai înalte. Oare nu despre nemurire vorbea Lucian Blaga? Evoluţionismul şi Hegel apreciind devenirea lumii „ca o trecere de la haos la un cosmos tot mai organizat”, adică văzând-o ca pe o trecere „de la un nivel de echilibru inferior la un nivel de echilibru superior”. Asta ar însemna că lumea e cu atât „mai eterogen organizată în sisteme stabilite şi cumpănite, cu cât e mai avansată în timp” (Trilogia culturii). Cu alte cuvinte, filosoful român constată că timpului i se imprimă virtuţi creatoare.
„Timpul-fluviu” îşi are
accentul pe prezentul permanent. „Prezentul de ieri, de azi şi de mâine e
privit de fiecare dată ca existând pentru sine, sieşi suficient”, afirmă Lucian
Blaga în Trilogia culturii. Altfel zis, timpul acesta e „adunat cu totul
în momentul de faţă, dar tot aşa în tot ce a fost sau poate deveni moment de
faţă”. Şi nici un „moment nu există numai ca trecere spre celălalt moment, ci e
scop în sine şi pentru sine”. Scop în sine şi pentru sine poate fi nemurirea
unei personalităţi devenită patrimoniu cultural al unui neam sau însăşi
nemurirea acestui neam cu sens de naţiune, de popor.
Prins în imaginea mişcătoare a eternităţii (Platon), timpul la care muncea Blaga nu era atât timpul vieţii sale, cât timpul nemuririi sale, durata cărui e măsura talentului şi importanţa mesajului pentru noile generaţii printre care trăieşte deja nu autorul, ci opera sa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu