EMINESCU ÎN VIZIUNEA LUI LUCIAN BLAGA
În perioada diplomaţiei
lui Lucian Blaga îi permite – prin înseşi obligaţiile oficiale ce le avea, dar
şi prin deschiderea sa spre alte culturi şi spre diferite aspecte ale culturii
universale privite ca un tot – să fie o personalitate multiplicată, pe
care o vedea întruchipată în Hermann Keysserling. Acesta avea „darul empatic”
de a trăi pe rand mai multe culturi şi de a se transpune în sufletul altora, de
a traduce inconştientul în formă de conştiinţă. Conştiinţa lui devine aproape
conştiinţa pământului, consemnează Blaga.
În mod evident poetul-filosof constată o astfel de personalitate şi în cazul lui Eminescu, la care se referă în special în Trilogia culturii, în aforisme şi în diverse însemnări, unele cu caracter autobiografic. Eminescu ilustrează, prin excelenţă, după părerea lui Blaga, fenomenul „hotărâtei incorporări” în cultura şi civilizaţia europeană, care survine în secolul al XIX, când se atestă mai multe etape ale emancipării poporului român, ale renaşterii lui, care au făcut posibile şi anumite influenţe, el trecând printr-un „proces de autoconstituire şi de imitaţie” (Trilogia Culturii). Este schiţat şi un anumit tablou fenomenologic al acestor influenţe – cele ancestrale ce vin sub formă de amintiri de la popoarele romanice, cele sporadice ce apar din Italia, cele cu caracter mai masiv pe care le produce contactul cu Franţa şi cele care s-au manifestat ca „o solie” din partea ţărilor germanice.
Este definit şi
caracterul impactului pe care le au cele două culturi asupra altor culturi
europene: cultura franceză lansează îndemnul „fii cum sunt eu”, iar cultura
germană sfătuieşte: „fii tu însuţi”. Referindu-se la istoria literaturii şi
spiritualităţii româneşti, lucian Blaga identifică mai multe momente de contact
„catalitic” cu cultura germană, care stimulează şi dinamizează anume procesul
de căutare şi cristalizare a specificului, identităţii, a „românescului”, după
cum zice el. Natura catalitică a impactului culturii germane asupra „duhului
românesc” e ilustrată de Gheorghe Lazăr, Titu Maiorescu şi, bineînţeles, de
Eminescu, a cărui conştiinţă etnică a fost formată „graţie unei ample
inducţiuni germane”, manifestată în descoperirea factorului inconştient al
creaţiei populare româneşti. Ca şi Călinescu, Blaga dezaprobă râvna cu care
unii istorici şi critici literari caută sursele anumitor opere ale poetului,
configurându-i un portret printr-o tehnică de mozaic şi prin formule convenţionale
de tipul „duhul eminescian”, „sufletul românesc”.
Mai mult AICI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu